maandag 8 september 2008

Een babyquilt, prachtige stoffen en een grote ingreep.


Zaterdag ben ik (met mijn man, op de fiets) naar quiltshop Leur gegaan. Ik had immers quiltgaren nodig voor het kerstpaneeltje.
Nu waren er in de winkel nieuwe stofstalen te koop en er hingen werkelijk prachtige stoffen bij. Ik kon het niet laten en kocht twee stalen. Heel toevallig stond Jopie (van het quiltgroepje) ook bij de stoffen te kijken. We kletsten lekker bij en dat was gezellig. Later op de dag kreeg ik een mail van Jopie met foto's van haar werkstukken. Haar quilt van de beginners- en gevorderdencursus heeft een mooi plekje gekregen in het kantoor van haar man en haar kubusquilt (een kraamkado) was ook af. Ik heb de eer om 'm aan jullie laten zien:


Cimg1806

Wat is hij leuk hè, met al die vrolijke kleurtjes. Ergens ligt er nu een hele blije baby te spelen in een box op deze mooie, handgemaakte quilt.
Nu over de prachtige stofstalen.
Het zijn twee stalen van Robert Kaufman. Bijna alle lapjes zijn voorzien van een goudopdruk wat ik zo mooi vind.
De eerste heet: Florentine II (by Peggy Tool)

Dscn0011
De tweede heet Imperial en ziet er zo uit:
Dscn0001
Deze ga ik gebruiken voor de medailloncursus die volgende maand start.
Ik zal er wat meer foto's van laten zien:

Dscn0003
Dscn0004
Dscn0006
Dscn0007
Prachtig hè. Ik krijg helemaal zin in de cursus nu ik deze stofjes heb.
Dan nog wat anders;
Vrijdag was ik bezig met het maken van penaltystippen op het voetbalkleed.
Dit kleed kwam van deze kleine cosmetische ingreep, terecht in een uitgebreide open hartoperatie. Wat was het geval: In 'het verhaal van het voetbalkleed' heb je kunnen lezen dat dit kleed nog niet gequilt ofwel doorgestikt was. Hij lag al 2 jaar op de bank met rijgdraden door de zijkant. Ik had 'm al wel eens gewassen, volgezet met veiligheidsspelden. Nu was hij echt weer toe aan een wasbeurt en het leek me handig als ik 'm dan toch eerst zou doorstikken.
Nu was in de loop der tijd, de achterkant nogal verschoven ten opzichte van de top. Ik heb het hele kleed dus losgehaald om de achterkant er weer goed in te kunnen leggen.
Destijds ben ik te zuinig geweest en ik heb een lap gebruikt die net te klein was voor de achterkant. Ik heb daarom banen stof aan de top genaaid, die naar achteren omgeslagen en de achterkant daar onder geschoven.
Nu deed ik dat opnieuw, ik spelde alles vast maar 'vreemd genoeg' vond ik de achterkant er nu wat te ruim invallen en IK KNIPTE DE OVERTOLLIGE STOF AF. Hoe stom kun je zijn. Wat bleek, toen ik het kleed omdraaide met de top naar boven zag ik dat hij niet strak lag. Ik besloot om het kleed toch helemaal te gaan rijgen ipv te spelden en toen bleek dat ik de achterkant te kort had afgeknipt. Stom, stom, stom. Het was dus een heel gepuzzel hoe ik dat zou gaan oplossen; andere achterkant, of bredere banen aan de top stikken om naar de achterkant om te slaan, of een extra baan er tussen stikken, of de top wat verder omslaan naar achteren.
Ik ben eerst het kleed maar van het midden uit gaan doorstikken. Dat was nog een heel werk. Zo kwam ik langzamerhand bij de zijkant aan en tenslotte besloot ik om de voorkant, iets verder naar achteren om te slaan. Het heeft me wel een weekend gekost. Gisteren heb ik er de hele dag aan gewerkt en 's avonds om 22.00 uur was hij klaar. Vanochtend is hij meteen de wasmachine ingegaan en daar draait hij nu nog.


Groetjes Elle

Geen opmerkingen: