donderdag 3 februari 2011

Weer twee lapjes rijker voor de dansende blokken.

De molentjesquilt die ik bij Hennie zag en die ik graag wil gaan maken, heeft de mooie naam Square Dance. Ik heb inmiddels ontdekt dat Martha Thompson enkele boeken heeft geschreven, vol met varianten op dit blok. Enkele boeken van haar heb ik gisteren besteld bij de bibliotheek van het quiltersgilde en zojuist kon ik ze al van de deurmat plukken.
CIMG4252
Inmiddels was ik zelf al gaan uitpuzzelen hoe de techniek in elkaar steekt. De wiskundelessen van vroeger hebben toch echt wel zin gehad.
Gisteren na de bee, vond ik in Quiltshop Leur nog twee lapjes voor dit project, bij de drie die ik vorige week gekocht had in Woudrichem.
CIMG4253
De twee lapjes zijn zo bij elkaar wat flauw van kleur maar de combinatie van de vijf lapjes bij elkaar vind ik helemaal goed. Deze twee lapjes komen trouwens uit dezelfde serie als het lichte bloemetje en het donkerbruine lapje en dus is het ook niet gek dat het bij elkaar past. Ik heb in de winkel eerst nog heel wat combinaties gemaakt voordat ik tot deze keuze kwam. Eerst ging het de wat groenige kant op, toen kwam er een knaloranje bij te liggen, vervolgens een iets te brave leverkleur. Sommige combinatie waren heel keurig en braaf, andere wat schreeuweriger en knal. Bij elkaar ziet het er nu zo uit.
CIMG4256
Nu moet ik nog bepalen van welke stof ik de rand wil maken want de rand wordt er al aangestikt voordat de quilt versneden wordt. Ja, dat klinkt cru, maar het is toch echt zo. Je maakt een quilt van vierkanten met een rand er omheen. Vervolgens leg je een mal schuin op de quilt en snijd je de hele quilt weer in blokken. Die zet je vervolgens weer aan elkaar en een prachtige molentjesquilt verschijnt. Deze toverkunst wil ik graag eens toepassen, het fascineert me namelijk enorm.

Ik ben benieuwd of ik dit project echt kan laten liggen tot het quiltweekend. Mijn handen jeuken namelijk enorm om eraan te beginnen. We zullen zien. Ik probeer me nu alleen bezig te houden met de Meadow Breeze zodat het applicatiewerk af is en ik weer wat te quilten heb.
Fijne dag allemaal,
Groeten Elle

8 opmerkingen:

Anita zei

De lapjes zijn erg mooi bij elkaar. Ik denk dat je er niet mee kunt wachten.

Annelies vdB zei

Leuk zo'n nieuw project. Ik ben benieuwd hoelang je er vanaf kunt blijven, of ben je al bezig ?

jopie zei

goeie keus is het geworden elle, ben heel erg beneiuwd maar lijkt me heel erg leuk om te doen :-)

Inge Slaats zei

Leuk dat je bij mij was, Elle. Ik kom je meteen een tegenbezoek brengen en ik val van de ene verbazing in de andere. Jeetje, wat ben jij een kreatief en bezig bijtje. Niet te geloven wat ik hier allemaal zie. Prachtige quilts, een supertent (!) en dan ook nog al die knutselfrutsels. Petje af!
Het nieuwe project is leuk. Ik heb jaren geleden een klein Amishquiltje met deze techniek gemaakt. Je hebt er prachtige stoffen voor gekocht. Ben benieuwd of je kunt wachten tot het quiltweekend.
Ik kom nog eens terug, hoor. Ik vind het erg leuk hier.

Groetjes,
Inge

inge zei

leuke lapjes voor een leuke quilt!

PetraM zei

Dat wordt straks een leuke en mooie quilt. Knap dat je zolang kunt wachten.

Michi Hessels-Stawski zei

Hallo Elle, jij bent nog lekker bezig zie ik. Vanmorgen op de bee in Breda vroegen een paar quiltsers af of je nog wel eens daar zou komen? Maar jij bent zo druk zie ik nu, zeker geen tijd.

Groetjes van ons allemaal,

Michi

Balsemien zei

hoi Elle, Met jouw handen, jeuken mijn ogen van nieuwsgierigheid om die tovenarij te gaan bekijken, maak je foto's van het hele proces?
Fijne avond nog!