maandag 22 december 2008

Quiltplan voor de cheetahquilt

Ik kan niet wachten om met het quilten van de cheetahquilt te beginnen. Ik heb het even geprobeerd en het lukt prima met de hand. De achterkantstof is wel stug, maar het gaat wel. Ik ben zo benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden. Voor ik echter kan gaan quilten zal ik wel moeten bepalen hoe ik ga quilten.
Het werd nu dus echt tijd om een quiltplan te gaan maken. Ik zal vertellen hoe ik dat doe.
Ik druk een foto af van de quilt op A4 formaat:

Cimg0366
Dan leg ik er een stuk doorzichtig plastic (voorkant van een mapje of een insteekhoesje) op de foto en ik ga met een whiteboardmarker tekenen welke delen ik wil gaan quilten en in welke richting de lijnen zullen gaan lopen. Met een tissue veeg je de stift zo weer weg om een nieuw plan te maken. Eerst ging ik aan de gang met ronde lijnen en daarna maakte ik een plan met rechte lijnen:
Cimg0367
Zo kun je een beetje een idee krijgen van het effect van het quilten. Ik vind het nog wel moeilijk om het me echt voor te stellen maar het helpt me wel om te bepalen welke delen ik wil benadrukken.
De delen met de cheetah-afbeeldingen mogen natuurlijk mooi bovenop komen liggen. De bruine delen van de achtergrond zullen met intensief-quilten wat verder naar de achtergrond gaan en de witte en gele vlakken mogen er wat meer boven blijven zweven door ze wat minder intensief te quilten. Goed plan!? Nu kijken of het ook echt gaat werken zoals ik het bedacht had.
Cimg0369
Ik sta nu in dubio of ik verder ga aan de kerststerren of dat ik een begin ga maken met de cheetahs. Voor de kersterrenquilt ben ik een motief aan het verzinnen voor de tussenbanen. Misschien een kabel of kerststerretjes. Ik zoek op internet naar motiefjes maar ik kan het niet zo goed vinden:
Cimg0363
Zelf berekenen en tekenen, zoals we het op de cursus van Ilse hebben geleerd, vind ik zoveel werk. Ik wil gewoon lekker door. Zal ik dan maar naar de quiltwinkel gaan en een kant-en-klaar malletje gaan kopen?

Cimg0360

Tja, al die keuzes. Gelukkig is het in dit geval een keuze uit allemaal leuke dingen. Het maakt ook allemaal niet uit. De quilts liggen hier gezellig in de kamer en of er nu rijgdraden zitten in de kerststerren of in de cheetahs, ze geven toch al warmte en gezelligheid, net als de leuke lantaarn die jullie zojuist hebben gezien.
Nog enkele uurtjes en dan kunnen alle kaarsen weer aan. Realiseren jullie je ook dat de dagen nu weer langer gaan worden. Ik vind dat een heerlijk idee.

Geen opmerkingen: