vrijdag 6 februari 2009

Spiegelmapje

Vorige week vertelde ik dat ik een leuk idee had opgedaan om de twee spiegeltegeltjes op te bergen. De spiegeltegeltjes kun je goed gebruiken als je wil zien wat er gebeurt wanneer je een blok gaat herhalen. Je zet de spiegeltjes in een hoek om je ontwerpje heen, en in de spiegels zie je het blok 4 keer:
Cimg0740
Voor het spiegelmapje wilde ik een leuk voorkantje maken. Ik had dus slechts één blok nodig. Dat was een moeilijke keuze! Als je uit alle mogelijke blokken één blok mag kiezen, wat kies je dan?
Ik besloot om een 5-patch te maken. Het blok wilde ik 14 cm breed maken en dat deelt een beetje moeilijk door 5. Daarom maakte ik het middelste vak, breder dan de andere vakjes, nl: 2,5 cm, 2,5 cm, 4 cm, 2,5 cm en 2,5 cm.

Cimg0723
Daarna ging ik diagonale lijnen zetten in de vakjes en toen kreeg ik dit:
Cimg0724
Tenslotte gumde ik enkele lijnen weg en toen ontstond dit patroon. Door de verschillende grootte van de vakjes, lijkt het alsof de lijnen rond lopen:
Cimg0725
Het tekenen van blokken en het spelen met verhoudingen, vind ik toch wel erg leuk om te doen.
In stof uitgevoerd is het uiteindelijk zo geworden:

Cimg0728
Daarna ging ik aan de slag met karton en boekbinderslijm. Dat was een poosje geleden maar het is gelukt. Dit is het mapje geworden (inclusief spiegelbeeld van de maakster).
Cimg0734
Nog even uitproberen of het echt goed werkt:
Cimg0730
Hè, wat was dit heerlijk om te doen. Twee avonden heerlijk fröbelen. Ontwerpje maken, stofjes kiezen en knippen, in elkaar naaien en verwerken tot iets leuks. Ik ben helemaal voldaan na deze twee avondjes.
Nu weten jullie nog niet hoe de 'achterkantjesjacht' in Tilburg is verlopen, dat houden jullie nog tegoed.
Tot gauw,
Groetjes Elle.

5 opmerkingen:

MarianneD zei

Wat is je mapje leuk geworden!Mooi patroontje op de voorkant...als jij het zo leuk vindt om met verhoudingen van blokken te spelen,dan zal je het boek van Chea Goossen: "Wild van Quilt" ook wel heel leuk vinden!

Elle zei

Marianne, dat vind ik inderdaad een heel leuk boek. Ik denk dat de rotatiequilt mijn volgende project gaat worden.

YokkoBears ? Bears with a HEART ? zei

Leuk mapje maakte je.
Ik hoop dat ik je lapjes weer netjes terug heb gelegd; zag een paar mooie lichte lapjes en heb ze er even uitgehaald :-).

marian'ne m zei

Wat vind ik dit knap.
Zo wiskundig, waar ik heel onhandig in ben.

Prachtig boekje geworden.
En zo lekker om zo tevreden te zijn met een werkstuk.

Balsemien zei

Hoi Elle, Wat leuk dat je bij mij reageerde, dus kom ik even langs. Wat een leuk mapje heb je gemaakt voor je spiegeltruc. Heel mooi en superhandig!