dinsdag 22 maart 2011

Een heerlijk weekend 2

Zaterdag begonnen we om half 9 aan het ontbijt. Lekker op tijd dus. Een warm broodje was een goed begin van de dag en de goedgevulde broodmand werd eer aan gedaan. Daarna zocht iedereen zijn werkplek op. De boerderij in Loon op Zand is een perfecte locatie voor quiltsters. De serre heeft een grote lichtkoepel waardoor het daglicht prachtig op je werk valt.
IMG_0396
Het ruilen van de lapjes voor de 'Ocean Weave' ging van start. 8x8 cm lapjes in allerlei kleuren, gingen over de tafel. Even later zette Dorry haar featherlight naaimachientje van Singer op de tafel en kon de workshop beginnen. P1030361
Helaas vertoonde het machientje kuren waardoor we enkel keken naar het geploeter van Dorry om de spanning op peil te krijgen. Toch maar even een andere naaimachine pakken.... In een korte uitleg liet Dorry vervolgens zien hoe de 'ocean weave' gemaakt wordt. Een leuk afwisselend klusje van naaien, tekenen, knippen, naaien en snijden. De eerste 'driehoekensets' werden al snel in de lucht gehouden maar het duurde nog een poos voordat er echt een blok af was. Daarvoor moeten namelijk eerst verschillende sets gemaakt worden om wat variatie in het blok te krijgen. Dit is de antieke quilt die als voorbeeld dient.P1030359
Zelf heb ik het gehouden bij ruilen en kijken. Ik wilde liever werken aan de applicaties van de 'Meadow Breeze' die thuis een beetje bleef liggen. Nu heb ik op twee blokken applicaties aangebracht en dat schiet dus weer op.  IMG_0408
Na de lunch gingen we wandelen in het prachtige natuurgebied Loonse en Drunense Duinen. De beloning vonden we in de vorm van een grote zandvlakte met een prachtig weids gezicht. De zon straalde heerlijk en de lucht was strak blauw. Het werd een flinke wandeling en heerlijk fris en fruitig konden we weer aan de slag met ons quiltwerk.  P1030382
(Civil War van Bernadet).
Er heerste deze middag weer een heerlijk sfeertje, lekker ontspannen en gezellig. Iedereen was lekker bezig. Mensen lopen rond om te kijken bij anderen en om een praatje aan te gaan. De één zit in de serre achter haar naaimachine en de ander vlijt zich lekker in de bank om ontspannen te kunnen zitten.  P1030385
(De hexagonquilt van Simone)
Zo om een uur of vier liep de kok binnen en al snel kwamen er heerlijke geuren uit de keuken. Als je thee of koffie ging halen kon je zien dat Geert op zijn gemakje bezig was met alle voorbereidingen voor het eten. De sla werd blaadje voor blaadje behandeld alsof het een stukje goud was. Een kok met echte liefde voor zijn vak, dat straalde er helemaal van af. Ook de grote grijns op zijn gezicht verraadde dat hij het beslist niet met tegenzin deed.  P1030390
(De Jane Austen quilt van Merian)
We gingen niet zo vroeg aan tafel zodat de middag heerlijk lang duurde. Ik kon daardoor nog 16 van de 23 blokjes van de Japanse doosjes  in elkaar zetten. 
Ik kan wel zeggen dat we uitgebreid getafeld hebben. Omdat wij maar met z'n drietjes aan tafel zaten, kwam de kok tussen de gangen door, gezellig bij ons zitten. Hij zat zo lekker te kletsen dat ik weleens dacht: moet je niet weer eens naar de keuken......? Na de soep kwam een heerlijke lasagne en risotto uit de keuken tevoorschijn. Daarna was er een toetje van zoveel lekkers bij elkaar dat het niet te beschrijven is. Dat gaat Geert echter wel doen want hij werkt het recept voor ons uit. Uiteindelijk kwamen we rond 21.00 uur van tafel.  P1030425
(Hyacintenquilt van Annemarie)
Iedereen ging haar quilts bij elkaar zoeken voor de show and tell. Inmiddels zijn er al wat foto's langsgekomen. Iedereen heeft zo haar eigen stijl. Ik vond deze keer heel veel quilts erg mooi. 
In anderhalf uur tijd waren we de kring rond. We hebben in redelijk korte tijd enorm veel quilts gezien en veel verhalen gehoord. Dan dringt weer door wat een prachtige hobby we hebben en wat er prachtige quilts ontstaan uit al die lapjes en al die steekjes die gemaakt worden.  P1030438
(Prachtige scrapquilt van Sophie)
Ik had echt tijd nodig om alles te laten bezinken. Ik vond het jammer dat de meeste mensen hun quilts alweer snel opborgen. Graag had ik ze allemaal nog eens door mijn handen laten gaan. 
Moe, maar erg voldaan zocht ik om 1.00 uur mijn bedje op. 
Nog 1 dag te gaan. 
Groetjes Elle

2 opmerkingen:

Anita zei

Wat een leuk versaag heb je gemaakt. Net of ik er ook bij ben.

PetraM zei

Wat een mooie quilts laat je zien en wat is de ocean wave ontzettend mooi. Leuk dat Dorry het voordeed en leuk te lezen dat jullie het zo geweldig hebben gehad.