donderdag 14 augustus 2008

Het verhaal bij 'Zonnen en bootjes'

Heleen was zwanger van haar derde kindje en nu zou ik dan toch zeker een speelkleed voor haar kindje maken. Bij haar eerste zwangerschap was ik begonnen aan een koffertje van stof maar dat werd niets, het ligt nog steeds in een zak op de zolder. Heleen is zelf ontzettend creatief en maakt de mooiste dingen. O.a. hele mooie poppen die ze voor mij ook één heeft gemaakt bij de geboorte van mijn jongste zoon. Het was dus de hoogste tijd om nu eens wat moois voor haar te maken.
De inspiratie voor deze quilt vond ik in het boek Kinderquilts van Marieke Dijkers.
Dscn0269
Ik heb het heel vaak doorgekeken, het is lang mijn favoriete quiltboek geweest.
De quilt op de voorkant van het boek heb ik als voorbeeld gebruikt voor de indeling. Ik wilde van verschillende blokken een geheel vormen en koos net als in het voorbeeld voor 4 blokken in de breedte en 6 in de lengte. Ik gebruikte fourpatches. De blokken vormen gezamenlijk een blauwe ster. Met de driehoeken en vierkanten werden simpele vormen gemaakt die ik erg leuk vind in een kinderquilt: zonnen en bootjes. Ook de molentjes vind ik leuk staan. De kleuren blauw en geel zijn veilig als je nog niet weet of het een jongen of een meisje wordt.
Ik vond het een heel leuk werkje om de blokken te stikken en daarna te rangschikken. De zonnen heb ik in het midden met borduurgaren vastgeknoopt zodat er een blauw rafeltje zichtbaar is in het midden.
Al met al was ik erg tevreden over het eindresultaat, een vrolijk, lief en speels kleed.


Img_4227_1

Dit zijn twee blokken uit het kleed.
Heleen was er erg blij mee en vond het haast jammer om het speelkleed te gebruiken maar dat vond ik dan weer jammer. Nu zijn de kinderen wat groter en kleine Pelle is nu ruim 2. Heleen vertelde dat de kinderen er lekker mee spelen in de tuin en dat vind ik fijn om te horen, het is immers een speelkleed.

1 opmerking:

Heleen zei

Hoi Elle,

Wat leuk om het speelkleed 'Zonnen en bootjes' op je weblog te zien staan. Nog leuker is het verhaal erachter: hoe het kleed is ontstaan en wat het 'precies' allemaal betekend. De naam alleen al is een verrassing voor mij.
Ik had je al verteld dat ik het leuk vind om je verhalen te lezen. Je schrijft op een erg leuke manier en het is boeiend om verder te lezen.
Het is ook mooi om te zien en te ervaren hoe enthousiast jij deze hobby naar buiten brengt. Het plezier dat je erin hebt en hoe je anderen daarin mee laat delen maakt mij ook blij. Ik blijf zeker je weblog 's volgen om te kijken waar je mee bezig bent. Maar het mooiste is toch om jouw werkstukken in het echt te bewonderen. Dat zag ik ook maar weer bij de quilt van 'de 12 kleintjes', die wordt werkelijk prachtig!
Maar de 'Zonnen en bootjes' blijft een een bijzonder kleed en een mooi kado. Het is fijn om onze creativiteit op verschillend vlak met elkaar te kunnen delen.

Groetjes van Heleen.