dinsdag 29 juli 2008

Verhaal bij 'Boerderijblokken'

Voorjaar 2004, Margot vertelt dat ze zwanger is.
Toen was het meteen tijd om in actie te komen want de zwangerschap is al in gang en iets leuks maken kost tijd. Margot had voor mijn beide zoons een prachtig schilderij geborduurd. Voor de oudste een borduurpakket van Nijntje wat in een rode lijst was gezet. Voor de jongste een leuk schilderij met beren in een klok. De wijzers gaven aan op welke tijd de geboorte had plaatsgevonden. Dit prachtige werkstuk was in een blankhouten lijst gezet. Beide schilderijen hangen nog op de kamers van de jongens, ze zijn te mooi om op te bergen.
Voor het eerste kindje van Margot had ik ook geborduurd en hiervan een omslag voor een fotoboek gemaakt.
Foto zien? Dat kan hoor, ik heb een tijdje terug om foto's gevraagd en die zijn gemaakt en naar me toegestuurd:
25608_001
Nu wilde ik dus een speelkleed gaan maken. Ik ging naar de markt voor leuke stofjes die me zouden inspireren en ik vond een gezellig boerderijstofje met grotere en kleinere afbeeldingen. De grotere afbeeldingen zouden in het midden van een blok komen, dat was snel beslist. De afmeting van de kleinere blokjes was 5x5, zo groot zouden de lapjes dus gaan worden. Ik besloot om met rood, wit en blauw te gaan werken, lekker Hollands zo samen met de boerderijdieren. Later heb ik er nog een streepstofje bijgevonden, die was echt nodig, anders werd het geheel saai.
Ik besloot na lang wikken en wegen dat ik een log-cabin patroon zou gebruiken maar in plaats van stroken zou ik vierkanten gebruiken om de blokken te vormen. In totaal heb ik 6 grote blokken gemaakt.
Dit is de werktekening:
Dscn0066
Ik had nog niet geleerd hoe ik met de hand moest quilten en dus is het met de machine doorgestikt.

Het is zo ontzettend leuk om zo'n zelfgemaakt speelkleed cadeau te doen. Je geeft echt iets van jezelf. Het werd dan ook met veel plezier ontvangen.
Nienke is inmiddels een peuter van ruim 3 jaar. Laatst was Margot met de twee meiden op visite en mocht ik me ontfermen over Nienkes lievelingspopje Philip. Ik mocht hem duwen op de schommel en ik mocht hem vasthouden. Bij het wandelen mocht ik Philip aan de ene arm vasthouden terwijl Nienke hem aan de andere arm vasthield. Heerlijk om zo lekker te mogen 'poppen' met deze kleine meid.

Geen opmerkingen: