woensdag 16 juli 2008

Weer nieuws over 'de 12 kleintjes'

De laatste kleintjes zijn gequilt en het middelste blok ook. Eerst de 2 laatste kleintjes even showen:
Dscn0088
Deze hierboven is toch wel mijn favoriet, misschien omdat hij 2 verschillende hoeken heeft ipv 4 dezelfde. Het was een heel gepriegel met de kleine driehoekjes maar wel leuk welke figuren zo kunnen ontstaan. Het laatste blok bestaat uit de meeste stukjes stof omdat het veel driehoekjes bevat.
Dscn0087
1 blok heb ik nog niet gefotografeerd merk ik nu, dat komt nog.
Wat ook klaar is, dat is het middenstuk. Ik zal 'm eerst laten zien en dan vertellen hoe die 'ontstaan' is.

Dscn0100
Toen ik de 12 kleintjes voorzien had van een bruine rand en een brede lichte bies, wist ik nog niet goed wat ik er mee moest. Ik had er 4 banen van gemaakt van elk 3 blokken. Ik legde ze op vele manieren neer en op een gegeven moment legde ik ze in een vierkant. Dat vond ik wel leuk maar, ik moest dan wel een middenstuk maken van 44x44 cm. Dat was natuurlijk weer een leuke uitdaging. De bruine rand van 3 cm breed mocht terugkomen en de bruine biesjes van anderhalve cm mochten terugkomen. Ik had nog wat stukjes stof van 3x3 cm liggen en daar vormde ik een rand mee en dan bleef er nog een blok over van 26x26 cm om in te vullen met de vierkantjes en driehoekjes van 2x2 cm. Dus ik moest een blok maken van 13 vierkantjes hoog en breed. Ik had nog enkele stroken stof over van 'die ene lap waar het mee was begonnen'. Het was voornamelijk de stof met de pijltjes. Ik sneed er lichte en bruine stukjes bij in vierkantjes en driehoekjes en het feest kon weer beginnen. Weer een hele middag zoet geweest met het leggen van verschillende patronen. Na een lange middag was ik tevreden en had ik het blok samengesteld. Nu kon ik het kleed van binnen naar buiten in elkaar gaan zetten, het middenstuk, de bruine rand, de biesjes, de lichte banen en uiteindelijk nog een bruine rand.
Nu ben ik de lichte banen aan het quilten en dat doe ik met lussen. Heel veel lussen. Het schiet al lekker op en binnenkort hoop ik er al een groot deel van te kunnen laten zien.
Tot volgende week.

Geen opmerkingen: