zaterdag 6 augustus 2011

Over Jennifer, Jean Marie en Tatiana.

Natuurlijk heb ik tijdens de vakantie ook verschillende boeken gelezen. Ik had veel zin om een boek van Jennifer Chiaverini te lezen maar, zoals jullie allemaal zullen weten, zijn er niet meer dan 5 boeken in het Nederlands vertaald. Die heb ik allemaal al gelezen. Als je dan weet dat Jennifer 17 boeken heeft geschreven, dan word je toch wel nieuwsgierig naar die 12 ongelezen boeken. 
Het was voor mij geen optie om in het Engels te gaan lezen, dat heb ik na mijn HAVO tijd in geen 26 jaar gedaan. Maar toch......
......Als ik dan toch naar Engeland op vakantie ga en ik wil graag de taal wat beter gaan beheersen en ik heb twee tieners die de Engelse taal inmiddels al heel goed machtig zijn waar ik eigenlijk niet bij achter wil blijven en als ik de boeken van Jennifer Chiaverini nu zo leuk vind om te lezen....... zou ik dan misschien toch eens een Engels boek ter hand nemen?
Nou, ik vond dat ik genoeg redenen had om het na zo'n lange tijd gewoon maar te proberen. Ik bestelde 'The quilter's legacy' en stopte die bij de vakantiespullen. 
TQL-250x382
(Wat betekent legacy nou ook al weer, even opzoeken, oh ja: nalatenschap).
Nou, het is gelukt hoor. Ik heb het gelezen en ik heb er lekker lang plezier van gehad, namelijk een hele week. Sommige stukken heb ik twee keer gelezen omdat ik niet goed begreep wat er precies verteld werd. De, soms droge, humor van Jennifer wordt regelmatig verpakt in woordspelingen die mij ontgingen. Ook werd er soms een brief voorgelezen in hoogdravende taal die mij iets boven de pet ging, maar voornamelijk was het boek goed leesbaar en het verhaal goed te volgen. Ik zat vaak zo in het verhaal dat ik gewoonweg vergat dat het Engels was. 
Er gaat nu letterlijk een wereld voor me open want als ik dit boek kan lezen, waarom dan de andere 11 van Jennifer Chiaverini niet? En als ik boeken van Jennifer Chiaverini kan lezen, waarom dan geen andere Engelse boeken.
In Engeland schroomde ik ook niet om een praatje aan te gaan en al klonk het, volgens de jongens, totaal niet, ik was al lang blij dat ik durfde. Nu heb ik het voornemen gemaakt om na de vakantie een cursus Engels te gaan volgen en daar heb ik al informatie over aangevraagd. Goed bezig toch?
Maar nu eerst even een ander boek. Vanochtend heb ik het superdikke boek: Het lied van de grotten, van Jean M. Auel gekocht.
Het-lied-van-de-grotten
Ik wilde in eerste instantie wachten op de paperback maar ik kon de wens om dit boek te gaan lezen, nu niet langer uitstellen. Het lopen door de stad vanochtend, was behoorlijk vermoeiend voor mijn enkel, de rest van de dag blijf ik daarom lekker op de bank met m'n voet op een kussen. Dit dikke boek onder handbereik..... helemaal goed.
Ook heb ik het nieuwe boek van Tatiana de Rosnay gekocht; 'Het huis waar jij van hield'.

Het-huis-waar-jij-van-hield-tatiana-de-rosnay-250pixw

Ik heb dit boek als luisterboek gekocht. Het lijkt me heerlijk om tijdens het quilten naar een mooi boek te luisteren. 
Nou, ik kan weer lekker vooruit de komende tijd, ik ga nu beginnen in het boek over Ayla.
Fijn weekend.

5 opmerkingen:

Anita zei

Zal ik ze dan ook maar in het engels gaan lezen? Veel lees en luisterplezier met je andere boeken.

Josee zei

Fijn dat het toch gelukt is om in het Engels te lezen. Ik denk zelfs dat het in het Engels leuker is dan in het Nederlands. Ach dat kan ook mijn voorkeur zijn.

Gea zei

Jean Auel... wat een prachtige boeken heeft ze geschreven. Deze staat nog op mijn "nog te lezen boeken"lijst.

q.lodge gerda zei

Hartstikke goed bezig! En trek je maar niks aan van die blagen van kinderen hoor; ik ken het > ze lachen mij nog steeds uit terwijl ik notabene Engelse les heb gegeven. Het hoort er ook gewoon een beetje bij, dat je kinderen je uitlachen en uiteindelijk blijkt dan jaren later dat ze het nou juist zo goed van je vonden. Maar nu eerst lekker relaxed je Nederlandse boeken lezen, veel plezier ermee! Groetjes

Gert zei

Fijn dat het lezen in het Engels toch lukt. Ik lees de serie van Jennifer ook in het Engels, en het leest heerlijk weg (ik heb tot nu toe de eerste 6 delen uit)