vrijdag 7 mei 2010

Een nieuw werkje, dus....

Gisteren heb ik heerlijk gewerkt aan dit superleuke werkje:
Cimg3003
Maar... een nieuw werk... betekent dat dan dat Johan's Quilt af is, Elle? Je zou toch pas aan iets nieuws beginnen als dat zo zou zijn?
"Ja, dat klopt! Johan's Quilt is AF!"
Cimg2991
De buitenste rand van vierkanten heb ik voor de helft naar binnen geslagen en met festonsteekjes vastgezet. Zo is de smallere buitenrand ontstaan.
En zelfs het label is al gemaakt:

Cimg2993
De naam van de quilt is 'Johan's Quilt' gebleven en Johan vindt dit een prima naam. Inmiddels is hij (de quilt) in bad geweest en ligt momenteel te drogen op een groot dik badlaken op de voorzolder.
In de linkerkolom onder het kopje 'categoriƫn' bij 'Johan's Quilt', vind je alle blogs over deze quilt. In het kort zal ik vertellen hoe deze quilt tot stand is gekomen:
Cimg2992
In oktober (2009) begon ik met het knippen van driehoeken en kwart cirkels. Het naaiwerk begon dus met het naaien van vele ronde vormen zodat er driehoeken gingen ontstaan. Toen ik enkele honderd driehoeken had, ging ik figuren leggen om te bepalen hoe ik het wilde hebben. Ik besloot 4 driehoeken bij elkaar te leggen zodat er cirkels ontstonden.
Cimg3001
Ook wilde ik graag de zigzag-vorm gebruiken die mogelijk is met deze vorm en ik besloot dat er aan de zijkanten een zigzag zou komen. De quilt kreeg tenslotte 4 stevige bruine hoeken maar bleef verder blauw en open aan de kanten omdat ik Johan nu eenmaal niet voor me zie in een stakke omlijsting.
Er zijn vele cirkels gequilt in allerlei maten, over de cirkels heen. In de zigzag zijn twee lijnen gequilt en buiten de zigzag zijn golvende lijnen gequilt die allen staan voor de energie die Johan uitstraalt. Alle lijnen zijn anders van beweging omdat het leven ook vol beweging en energie is.
Voor mij zit er nog wel meer verhaal in deze quilt omdat hij tenslotte voor de man is, met wie ik mijn leven deel. De betekenis die deze quilt heeft omvat dus veel meer dan aan elkaar genaaide lapjes. Je kunt zo, al naaiend en denkend, veel symboliek kwijt in al de steekjes die je maakt. Veel gedachten gingen er door mijn hoofd in alle uren dat ik hier aan werkte. Dat is allemaal niet in woorden te vatten. Wel is deze quilt geworden wat het moest zijn, namelijk Johan's Quilt.
Cimg2994
Het label bestaat uit 4 driehoeken. De letters zijn geborduurd met quiltgaren en kettingsteekjes, dat was ook nog een avondvullend karweitje.
De quilt is helemaal met de hand genaaid en gequilt.
Ja, echt helemaal af, dat is toch zo'n lekker gevoel. En daarom kon ik gisteren heerlijk aan de gang met de spulletjes die ik in Veldhoven heb gekocht (zie vorig blog). Eindelijk ben ik aan het appliceren en daar heb ik erg veel lol in. In een dag tijd is een leuk blok ontstaan. Ik heb er nog geen plannen mee. Ik denk dat ik een aantal blokken ga maken met lapjes, vilt en vooral veel bloemen.
Tot ziens,
Groetjes Elle

19 opmerkingen:

Erna zei

De quilt voor Johan is wel heel erg mooi geworden en je nieuwe werkje ziet er veel belovend uit. Hij wordt prachtig. Fijn weekend. Groetjes, Erna

katrien zei

Prachtige quilt hoor.

Klaske zei

Daar zal Johan wel blij mee zijn!Mooi hoor!

Isabella zei

Johan's quilt is prachtig geworden. Echt een pronkstuk!
Veel plezier met je nieuwe project.

Josee Kool zei

Een super quilt is het geworden. Je mag trots met een Hoofdletter op je werk zijn.
Je nieuwe werkje is lekker fleurig. Veel plezier ermee.

Mascha zei

Je quilt is schitterend.
Groetjes Mascha

Erica zei

Wat een mooie kleurencombinatie heb je voor deze quilt gebruikt! Prachtig.

elizabeth zei

Wat is de quilt prachtig geworden.
Ik heb de blauw/bruine lapjes in het begin gevolgd en het is leuk om nu het resultaat te zien. Je man is er vast heel trots op!!

Carmen zei

Wat een prachtige quilt! En wat een werk! Proficiat. In vind de kleuren van je nieuwe werkje erg vrolijk. Groetjes. Carmen

Peti zei

Dit vind ik de mooiste quilts, de quilts met een eigen verhaal erbij. Daarbij vind ik je kleuren en vormen ook nog eens heel mooi! Goed gedaan, Elle!!! En nu je hoofd leeg zien te maken voor iets nieuws. groetjes Peti

Gert zei

Gefeliciteerd met deze prachtige affo, Elle. Heel mooi, dat blauw met bruin, en die ronde vormen zijn super. Mooi werk!

christine zei

Hij is echt prachtig geworden Johansquilt.

en dan iets heel anders knap hoor, ziet er schattig uit die kleurtjes

christine

marian'ne m zei

SCHITTEREND, zooo mooi hoe de kleuren en vormen met elkaar 'spelen'.
Er zit beweging in.

Leuk nieuw project, lekker vrolijk !!

((zwaaii))...MM

WilmaKuin zei

Leuk nieuw project en een mooie AFFO!!

Anita (Sniet) zei

Hallo Elle, via Dorry kwam ik op je blog uit. Wow wat maak je leuke projecten. Het blauw met de bruine kleuren is prachtig. Ik ga zeker nog eens terugkomen. Groetjes Anita

PetraM zei

Wat een prachtquilt, moooie kleurcombinatie en wat wordt je nieuwe project met de manden mooi.

Anonymous zei

elle, het ziet er super uit, de quilt van Johan is perfect geworden, heeft hij er al lekker onder gelegen? Leuk je nieuw project met het vilt, ik quilt me gek aan mijn drie projecten eerder is er geen tijd voor iets nieuws :-) tot 1 juni bye zwaai

jopie zei

bovenstaande reactie was van jopie was vergeten mijn naam in te vullen :-)

Maya zei

Bij toeval vandaag op je blog uitgekomen, wat heb je een mooie quilts gemaakt! Je nieuwe project ziet er ook leuk uit!