donderdag 19 december 2019

Nieuw project

In de zomervakantie moest er natuurlijk wel wat quilterigs mee. Aan een nieuw project beginnen is dan altijd leuk. 

Er werden rode en blauwgroene stofjes gekocht, er werd wat bedacht, getekend en geknipt en een begin werd gemaakt.


Het werken met complementaire kleuren vind ik leuk. Bij de Nearly Insane was dat paars en groen, nu schuiven we een beetje verder op de kleurencirkel.


Na een eerste verzameling stofjes, werden bovenstaande stofjes nog bijgevoegd. 

In de afgelopen maanden werden er al heel wat driehoekjes aan elkaar gezet en dat resulteert nu in een volle doos met vierkantjes.


Deze week ging ik lekker aan de slag met het leggen van patronen. Dit is veruit het leukste deel van het gehele project. 

Er is zoveel mogelijk!

Soms hoef je maar enkele stofjes te verwisselen of er ontstaat een heel ander patroon.
De belangrijkste vraag is; waar leg ik de lichte stukjes neer, want die bepalen de vorm.


Ik begon met de kleine vierkantjes. Aanvankelijk was het mijn bedoeling om hier een boom van te vormen maar dat lukte me niet. Ik besloot om het bij een geometrisch patroon te houden, veel makkelijker :)


Langzaam maar zeker begon het wat te worden. Geen quilt met een middenstuk maar een quilt bestaande uit banen. 
Dit vind ik een leuk effect geven.


De kleine vierkantjes in het midden....

Nu kan er geteld en gerekend gaan worden: 
hoeveel driehoekjes heb ik nog nodig om de quilt 1.30 x 1.30 te maken?

Nog zo'n 650 driehoekjes heb ik nodig zodat het totaal op 1728 komt.
Misschien vind ik 'm dan nog niet groot genoeg maar dat zien we later wel.

Er liggen nog ongeveer 250 driehoekjes dus dat betekent dat ik 400 driehoekjes moet tekenen en knippen. 

Daar ben ik de rest van de dag mee zoet geweest.

Ik kan weer vooruit. 

Als alle vierkantjes gemaakt zijn en ik het patroon weer ga leggen, dan kan het heel goed zijn dat het uiteindelijk toch nog helemaal anders gaat worden.

Daar ben ik zelf heel benieuwd naar.

Ik heb nog geen naam voor deze quilt.

Groetjes Elle