maandag 23 juni 2008

Het verhaal van Tim's Tops

Nadat de sampler af was, wilde ik een quilt gaan maken voor mijn oudste zoon. Bijna 12 jaar, net een nieuwe kamer in grijs met rood. Het moest dus stoer zijn en op zijn nieuwe kamer passen. Ik bladerde door boeken om inspiratie op te doen en vond het in dit boek:
23062008156
Je ziet 'm al, onder de titel.
In dit boek worden oude quilts gebruikt als inspiratie voor nieuwe quilts. De oude quilt is deze:
23062008160_6
En de quilt die daarop geïnspireerd is, is deze:
23062008158

Dat ging het worden, een quilt met driehoeken, een lichte bovenkant en een donkere onderkant. Ik wilde er een verloop van licht naar donker in hebben, dat leek me leuk om uit te puzzelen.
Ik ging naar quiltshop Leur om lapjes bij dit idee te gaan zoeken. Ik houd niet zo van sneeuwwit en koos dus voor cremewit in verschillende tinten en dan via grijs naar zwart. Ook nam ik er rood bij maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt.
Ik begon met de keuze voor een afmeting van de driehoek en ging een aantal driehoeken
snijden.
23062008161
Ook in de zwarte lapjes zit wel kleurverschil door de verschillende prints, dat is op deze foto beter te zien:
23062008163
En toen kon het leuke werk beginnen. De lapjes op een kleed neerleggen om te zien hoe ik het wilde en wat het effect is. Ik ben hier een paar dagen mee bezig geweest en toen was ik tevreden over het resultaat.
De twee middelste kleuren (de steenprint en de lichtste grijze) zijn zowel als onderkant als bovenkant gebruikt. Ik maakte vaste combinaties van een lichte en donkere kleur en had zo in totaal 7 combinaties.
Toen ik tevreden was heb ik de lapjes per horizontale rij opgestapeld en had zo 20 stapeltjes van 20 driehoeken (en 2 halve driehoeken per rij).

Zo is het middenstuk ontstaan. Daarna ging ik in de weer met de rode lap maar die kon ik niet kwijt in mijn werkstuk. Ik vond dat een zwarte bies een mooi kader bood aan de driehoeken. Een lichte rand van reststukken maakten de quilt groter zonder de aandacht van het middenstuk te halen. Ik was er helemaal blij mee.
Toen de top klaar was kwam ik voor de vraag te staan hoe ik het zou gaan quilten. Dat is weer een verhaal op zich en die houden jullie te goed.
Groetjes,

Elle

1 opmerking:

Hèlen zei

Hey Elle,

Wat een eer dat ik als eerste een reactie mag plaatsen op jou weblog! Hij is erg mooi geworden, heel leuk om met jou creatieve activiteiten mee te kunnen kijken!
Ik kom zeker vaker langs, even een favorietje aan maken! Hoop je ook snel op hyves te ontmoeten!
Liefs Hèlen